Analiza pyta艅

Tabela przedstawia zestawienie odpowiedzi uczestnik贸w na poszczeg贸lne pytania quizu w formie przydatnej do analizy i oceny przydatno艣ci pyta艅 w procesie oceniania. U偶yto tu parametr贸w statystycznych znanych z klasycznej teorii test贸w.(ref.1)

Cz臋sto艣膰

Cz臋sto艣膰 jest licznikiem oznaczaj膮cym, ile razy dany wariant odpowiedzi by艂 wybrany. Po podzieleniu przez ilo艣膰 wszystkich udzielonych odpowiedzi na pytanie daje nam to cz臋sto艣膰 wzgl臋dn膮, wyra偶on膮 w [%]

艁atwo艣膰 (czyli % poprawnych)

Jest on miar膮 trudno艣ci pytania dla uczestnik贸w quizu. Jest obliczany jako:
FI=X艣rednie/Xmax
gdzie X艣rednie jest 艣redni膮 punktacji otrzymanej przez wszystkich u偶ytkownik贸w odpowiadaj膮cych na dane pytanie, a Xmax jest maksymalna punktacji mo偶liwa dla tego pytania.
Je艣li pytanie ma tylko dwie mo偶liwo艣ci odpowiedzi (prawid艂owo/nieprawid艂owo), parametr odpowiada膰 b臋dzie procentowi u偶ytkownik贸w, kt贸rzy odpowiedzieli na pytanie prawid艂owo.

Odchylenie standardowe (SD) Ten parametr ukazuje rozk艂ad odpowiedzi udzielonych przez u偶ytkownik贸w. Je艣li wszyscy u偶ytkownicy odpowiedz膮 tak samo, w贸wczas SD=0. SD jest obliczane jako standardowe odchylenie zbioru wzgl臋dnych punktacji (czyli otrzymane/maksymalne) poszczeg贸lnych u偶ytkownik贸w dla danego pytania.

Wska藕nik dyskryminacji (DI)

Ten wska藕nik ma na celu oszacowanie, na ile precyzyjnie dane pytanie rozr贸偶nia uczestnik贸w na dobrze i 藕le przygotowanych. Ten parametr jest liczony nast臋puj膮co: uczestnicy quizu dzieleni s膮 na 3 grupy: najlepszych, 艣rednich i najgorszych, wg wynik贸w ca艂ego quizu. Nast臋pnie obliczane s膮 艣rednie punktacje otrzymane za to pytanie przez grup臋 najlepszych i najgorszych (wyniki 艣rodkowych nie s膮 istotne) i liczona jest r贸偶nica 艣rednich. Matematyczna formu艂a jest nast臋puj膮ca:
DI=(Xnajlepszych-Xnajgorszych)/N
gdzie Xnajlepszych jest sum膮 wzgl臋dnych punktacji (otrzymane/maksymalne) uzyskanych za to pytanie przez "g贸rn膮" 1/3 u偶ytkownik贸w - maj膮cych najwy偶sze wyniki w ca艂ym quizie (np. liczba poprawnych odpowiedzi w tej grupie), a Xnajgorszych jest analogiczn膮 sum膮 dla u偶ytkownik贸w z "dolnej" 1/3 w ca艂ym quizie.

Warto艣膰 tego parametru mie艣ci si臋 pomi臋dzy +1 i –1. je艣li wska藕nik spada poni偶ej 0.0 oznacza to, 偶e s艂abi uczestnicy lepiej odpowiadaj膮 na to pytanie, ni偶 lepsi uczestnicy. Takie pytania powinny zosta膰 uznane za bezwarto艣ciowe. W rzeczywisto艣ci obni偶aj膮 one dok艂adno艣膰 ca艂o艣ciowego wyniku quizu.

Wsp贸艂czynnik dyskryminacji (DC)

Jest to kolejna miara dla rozr贸偶nienia uczni贸w zdolnych od s艂abszych.
Wsp贸艂czynnik dyskryminacji jest obliczany jako korelacja pomi臋dzy punktacj膮 za dane pytanie, a wynikiem ca艂ego quizu. Oto formu艂a:
DC=Suma(xy)/(N*Sx*Sy)
gdzie Suma(xy) jest sum膮 iloczyn贸w odchyle艅 wyniku dla danego pytania i wynik贸w ca艂ego quizu.
N jest liczb膮 odpowiedzi udzielonych na dane pytanie.
Sx jest odchyleniem standardowym wzgl臋dnej punktacji dla danego pytania.
Sy jest odchyleniem standardowym wynik贸w quizu jako ca艂o艣ci.

Warto艣膰 tego parametru r贸wnie偶 mie艣ci si臋 pomi臋dzy +1 i –1. Warto艣ci dodatnie wskazuj膮 pytania, na kt贸re najlepiej odpowiadali uczniowie dobrze przygotowani, podczas gdy ujemne wskazuj膮 pytania, na kt贸re najlepiej odpowiadali uczniowie z najgorszymi wynikami. Pytania z ujemnymi DC stanowi膮 trudno艣膰 w艂a艣nie dla najzdolniejszych - zatem co艣 tu nie jest w porz膮dku. Takie pytania pogarszaj膮 wyniki najlepszym i zaciemniaj膮 obraz wynik贸w nauki. Nale偶y usuwa膰 takie pytania.
Zauwa偶my, 偶e je艣li wszyscy uczestnicy odpowiedz膮 na pytanie identycznie, sx wyniesie 0 i wsp贸艂czynnika nie da si臋 wyliczy膰. Wtedy DC przyjmuje specjaln膮 warto艣膰 -999.00
Przewaga wsp贸艂czynnika dyskryminacji nad wska藕nikiem dyskryminacji jest taka, 偶e DC zale偶y od wynik贸w ca艂ej grupy ucz膮cej si臋, a nie tylko jednej trzeciej grupy najzdolniejszych i jednej trzeciej najmniej zdolnych. Dlatego te偶 ten parametr lepiej okre艣la przydatno艣膰 pytania.

Spis wszystkich plik贸w pomocy
Poka偶 t膮 pomoc w j臋zyku: English

Platforma na oprogramowaniu: moodle

Copyright © 2010 DawidK86 - Szkolenia i Analizy Giełdowe

wdrożenie platformy e-learningowej moodle: Toolpiks

'